Sosiaalisen median eri muodot aiheuttavat toisinaan ristiriitaisia tilanteita, joista hyvänä esimerkkinä toimii esim. Justin.tv. Yritys kaatui aika lailla tasan vuosi sitten, ja oli alun alkaen vuonna 2007 perustettu amerikkalainen start up -yritys.
Justin.tv:n toiminta perustui siihen, että kuka tahansa pystyi perustamaan ns. Internet-kanavan videokuvan lähettämistä varten. Toisin kuin perinteisemmissä videopalveluissa, Justin.tv:ssä panostettiin suoran kuvan lähettämiseen, toisin sanoen tv-kuvaan.
Ongelmaksi se muodostui siinä vaiheessa, kun ihmiset (vähemmän yllättäen) lähettivät tekijänoikeuslakien suojelemia ohjelmia, ja täten rikkoivat lakia. Ei liene kenellekään yllätys, että suoran huippu-urheilutapahtuman seuraaminen on useamman ihmisen mieleen, kuin satunnaisen veikkosen runotuokiot webcaminsa äärellä.
Lopulta yritys yhdistyi emoyhtiöönsä Twitch.tv:hen, ja lopulta lopetti toimintansa kokonaan. Twitch.tv on edelleen olemassa, ja sen toimintaperiaate on hyvin pitkälti samanlainen, tosin sisältö on painottunut videopelaamiseen. Siinä onkin yksi tulevaisuuden suurista viihdemuodoista, nimittäin ns. elektronisen urheilun seuraaminen videokuvana, eli tietokonepelikilpailujen katsominen. Tämän tietävät mm. korealaiset hyvin.
Tässä onkin hyvä viritellä keskustelua siitä, mistä tulee käsite e-urheilu. Onko se edes urheilua? Millainen suhde itselläsi on tähän lajiin?
VastaaPoistaTäytyy sanoa, että itse en ole mikään alan asiantuntija. Urheilua se ei mielestäni ole, mutta eräänlaista modernia shakkia kylläkin.
VastaaPoistaItse pelaan lähinnä "tietokonetta" vastaan tai kaverien seurassa samassa tilassa, eli ns. perinteisesti. Ei netissä.