Tässä postauksessa käyn läpi kahta alati suosiotaan kasvattavaa some-sovellusta, jotka ovat tärkeitä monella alalla myös bisnesmielessä. Ensimmäinen niistä, eli WhatsApp, on matkapuhelinten ja tabien viestittelypalvelu, joka julkaistiin vuonna 2009. Sen perustivat kaksi Yahoo!:n entistä työntekijää, ja alunperin sovellus oli eräänlainen ilmainen tekstiviestipalvelu, jossa viestittely tapahtui matkapuhelinverkon sijaan Internetissä. Ihmisten tunnistaminen toimii kuitenkin kuten perinteisessä "tekstaamisessa", eli matkapuhelinnumerolla.
Tänä päivänä WhatsApp mahdollistaa myös kuvien ja videoiden jakamisen, ryhmäkeskustelut, ilmaiset puhelut yms. Sitä käytetään paljon myös työelämässä yhteydenpitoon, sillä se mahdollistaa mutkattoman ja ilmaisen yhteyden työntekijöiden ja esimiesten välillä missä ja milloin vain. Jos jotain negatiivista haluaa asiasta hakea, lienee se juurikin, että töitä pakeneminen esim. lomalla on entistäkin vaikeampaa. Työpaikan WhatsApp-ryhmä on aina parin pyyhkäisyn päässä.
Omassa työssäni WhatsApp kuitenkin on oiva apuväline, sillä saan käytännössä kaiken oleellisen tiedon ryhmäämme, aina tärkeistä päivämääristä työvuorolistoihin ja virkistystapahtumiin. Kysymyksiin saa myös nopeasti vastauksen, sillä joku päivystää aina automaattisesti puhelimensa äärellä. Jos jokin asia vaatii selvennystä, voi napata kuvan ja jakaa sen. Voilá, kätevää!
Tämän hetken trendikkäin some-sovellus lienee kuitenkin Instagram. Voisi väittää, että vasta viime vuosina yritykset ovat toden teolla ymmärtäneet Instagramin arvon luodessaan brändiä ja promotessaan sitä. Instagram on siis palvelu, johon voi ladata kuviaan joko julkisesti kaikkien nähtäväksi tai henkilökohtaisesti hyväksymiensä ihmisten iloksi.
Varsinkin matkailualalla palvelusta on valtavasti hyötyä, sillä matkoja myydään ennen kaikkea mielikuvien perusteella. Miten mielikuvia luodaan? No, tietysti kuvilla. Vanha sanonta, "kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa", pitää harvinaisen hyvin paikkansa.
Lupasin tuossa aiemmin tuoda nykyistä kotikaupunkiani esille tässä blogissa, joten käyttäkäämme esimerkkinä Visit Porvoon tiliä. Kuinka helppoa onkaan markkinoida tuotettaan nykyään, tässä tapauksessa Porvoon kaupunkia? Valitulle joukolle pääsy muokkamaan "instatiliä" ja kuvia kehiin; tarkoin valituilla #hashtageilla, tottakai! Syksyllä 2010 julkaistu kuvapalvelu tulee taatusti jatkamaan kasvamistaan. Oman elämänsä kuvaaminen ja tykkäysten metsästäminen on pop!
Tuo on tärkeä näkökulma: kun riittävästi verkottuu somekanavissa työasioita käsitteleviin ryhmiin, miten pääset vapaalle? Tietysti aina pitää punnita etuja ja haittoja. Miten toimia, jos haittoja on enemmän?
VastaaPoistaKäytätkö itse Instagramia? Mitä olet valmis jakamaan? Millaisista kuvista tykkäät?
Kiitos kommentista! Käytän kyllä. Tuosta voisi ehkä kirjoittaa kokonaisen postauksen.
Poista